In welke organisatie u zich ook begeeft, overal is het belangrijk dat er minimaal een keer per week wordt schoongemaakt. Een schone en gezonder werkplek zorgt ervoor dat de medewerkers productiever en creatiever zijn en dat het ziekteverzuim aanzienlijk lager is.
De schoonmaak kan gebeuren door een schoonmaakmedewerker, maar bijvoorbeeld ook door een corvee schema in te voeren waarbij iedere week een andere werknemer verantwoordelijk is voor de schoonmaak werkzaamheden. Een corveedienst zal voornamelijk van toepassing zijn bij kleine bedrijven.
Het stappenplan dat we hieronder uitlichten is een algemeen stappenplan, want elk bedrijf is weer anders. Het spreekt voor zich dat het netjes houden van de kantine en de afwas dagelijks gebeurt en dat de handdoeken regelmatig worden verschoond
.
Dit stappenplan is bedoeld als geheugensteuntje voor de wekelijkse schoonmaak van het kantoor.
Stap 1 – Opruimen
Voor het schoonmaken kan gaan beginnen, kunnen het best eerst alle
prullenbakken en papierbakken worden geleegd in alle ruimtes. Voorzie de prullenbakken meteen van nieuwe vuilniszakken.
Laat iedereen zelf hun bureau netjes houden. Soms kunnen werkplekken een rommeltje zijn, maar vaak weet de persoon zelf precies waar alles ligt….totdat iemand anders ineens alles heeft opgeruimd. Om te voorkomen dat medewerkers er een rommeltje van maken kan er een "clean desk" policy worden ingevoerd. Opgeruimde bureaus zorgen niet alleen voor een nettere uitstraling en meer productiviteit, maar het zorgt ook voor een gezondere werkplek.
Stap 2 – Interieur (werkplekken e.d.) schoonmaken
Alle werkplekken kunnen schoongemaakt worden met een sopje van water en een standaard allesreiniger. Het werkblad, toetsenbord, de muis, telefoon en de armleuningen van de bureaustoel kunnen met een licht vochtige doek worden afgenomen. De beeldschermen kunnen beter met een zachte en droge microvezeldoek worden afgestoft vanwege de krasgevoeligheid. Wat er allemaal op en rond het bureau staat is natuurlijk in iedere situatie anders.
Ook de vensterbanken, kabelgroten, raam- en deurklinken en andere oppervlakten die veel in aanraking komen met handen of die gauw zijn voorzien van een laag stof kunnen worden afgenomen met een licht vochtige doek.
Na de kantoorruimte(s) zijn andere ruimtes aan de beurt. Denk hierbij aan een presentatieruimte, cursusruimte, overlegruimte, ontvangstruimte, etc.
Stap 3 – Keuken en kantine
Het vuile water waarmee de werkplekken e.d. zijn afgenomen kan het beste eerst vervangen worden voor een schoon sopje.
De keuken en kantine zijn een belangrijke ruimte tijdens de schoonmaak. Het is niet alleen de plek waar wordt gegeten, maar ook de ruimte waar door veel medewerkers het eten wordt bereid. Toch worden de kantinetafel en het aanrecht bij de meeste bedrijven niet na iedere lunch even afgenomen met een schone vaatdoek.
Des te belangrijker is het om deze tijdens de wekelijke schoonmaak niet te vergeten. Tijdens het schoonmaken van het keukenblok dient er van boven naar beneden gereinigd te worden.
Denk ook eens aan bijvoorbeeld de magnetron! Deze wordt vaak vergeten, maar wordt bij regelmatig gebruik snel vies.
Stap 4 – Sanitaire ruimtes
Voordat er begonnen wordt aan het schoonmaken van de sanitaire ruimte(s), spuit eerst chloor onder de WC randen zodat dit kan inweken. Als er een douche aanwezig is, maak deze dan eerst schoon alvorens te beginnen met de toiletten. De tegels, spiegels en fonteintjes zijn het eerst aan de beurt en werk van boven naar beneden. De toiletpotten en urinoirs zijn als laatst aan de beurt en werk hier zo veel mogelijk van buiten naar binnen. Verwijder eerst het ingeweekte chloor in de wc pot met de wc borstel.
Stap 5 – Stofzuigen
Ga met de stofzuiger door alle ruimtes als bij stap 2 en overige ruimtes als de kantine, gang en entree.
Stap 6 – Dweilen
Gebruik
vloerreinigers ome gladde vloeroppervlakken zoals tegels en zeil/linoleum schoon te maken. Na het dweilen kunnen gevarenbordjes geplaatst worden om iedereen te waarschuwen dat de vloer net gedweild is en glad kan zijn.
Stap 7 – Vervang handdoeken en dergelijke
Hang, mits aanwezig, schone handdoeken op in de toiletruimtes en keuken of vul de aanwezige doekjes dispensers. Zijn de eventueel aanwezige zeep dispensers bijna leeg, vul deze dan weer bij.
Stap 8 – De was
De schoonmaak is ook het moment om alle handdoeken, theedoeken, etc. in de keuken en sanitaire ruimtes te vervangen voor schone exemplaren. De gebruikte schoonmaakdoekjes en dweil, en alle verzamelde handdoeken e.d. kunnen het best gewassen worden op minimaal 60 °C.
Schoonmaakwagen nodig?
Afhankelijk van hoe groot en hoeveel ruimtes het zijn, is een
schoonmaakkar een ideaal hulpmiddel tijdens de schoonmaakwerkzaamheden. Hoe groter en meer, hoe handiger een schoonmaakkar. Het beperkt het tillen van afvalbakken, emmers met water, schoonmaakspullen etc. Tevens zorgt het ervoor dat de schoonmaakmedewerker minder hoeft te hurken en bukken omdat een werkwagen voor de schoonmaak zorgdraagt voor een juiste werkhoogte. Hiermee wordt met name de rug meer ontlast, wat gezondheidsklachten op den duur helpt voorkomen.